



Drodzy Rodzice !
Z radością podejmujemy działania na rzecz stwarzania dzieciom, jak najlepszych szans edukacyjnych w naszym przedszkolu. W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze będziemy informować o sukcesach i kłopotach dzieci oraz systematycznie włączać Państwa do wspierania osiągnięć swoich dzieci. Wspólne działania nauczycieli i rodziców zawsze przynoszą najlepsze efekty i mają jeden nadrzędny cel: przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Dlatego już teraz trzeba zwrócić uwagę na pierwsze dziecięce próby rysowania, prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego, a także prawidłowy sposób trzymania sztućców i jeśli jest taka potrzeba, delikatne korygowanie chwytu ręki. Tak zwany „małpi chwyt” niestety nie zniknie sam i trzeba dziecko nauczyć prawidłowego trzymania i kredki i sztućców. Nieprawidłowy chwyt może powodować napięcie w mięśniach dłoni oraz prowadzić do jej zmęczenia, a co za tym idzie zmniejszenia wydajności i wytrzymałości przy rysowaniu. Nieprawidłowy chwyt sprawia nacisk na ołówek lub kartkę tak, że jest zbyt silny albo zbyt słaby, rozprasza dziecko i utrudnia pełną kontrolę ruchów kredki. Warto wiedzieć już teraz, iż nieskorygowane ruchy znacząco obniżą w przyszłości jakość pisania( utrata motywacji, męczliwość, zbyt wolne tempo pracy, zniechęcenie).
Warto zapamiętać !
Prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego jest ważne od najwcześniejszych lat ponieważ rozwija umiejętności tak zwanej „małej motoryki”, sprawia, że ręka mniej się męczy, ułatwia wyrobienie ładnego charakteru pisma i pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.
Przedstawiamy Państwu propozycje zabaw plastycznych i manualnych usprawniających „małą motorykę”, które można z powodzeniem przeprowadzić w domu. Zachęcamy do współpracy i konsultacji z nauczycielami w grupach I i II.
Alicja Balcer
Marcin Barszcz
„Mała motoryka”
Ćwiczenia rozwijające motorykę małą rąk(należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy rysowaniu stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego bądź nożyczek):
- swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami lub palcami;
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem (dziecko stoi przy stoliku;
- zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania;
- kalkowanie obrazków;
- obrysowywanie szablonów;
- rysowanie po śladzie;
- cięcie po narysowanych liniach;
- wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego;
- lepienie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków (później form bardziej złożonych zwierząt, postaci ludzkich);
- stemplowanie i kolorowanie;
- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier;
- rysowanie szlaczków;
- naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie;
- odtwarzanie rytmu deszczu;
- strząsanie wody z palców;
- zgniatanie kartki papieru (gazety) jedną ręką w małą kulkę;
- zabawy pacynką;
- nawlekanie koralików;
- przewlekanie sznurowadeł;
- rysowanie patykiem, kredą po ziemi;
- faliste ruchy ramion;
- przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką;
- zabawa w pociągi ruch rąk naśladuje obroty kół;
- zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie;
- zabawa w gotowanie obiadu naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany;
- zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa;
- gry w pchełki, bierki;
- rzucanie woreczków lub piłeczek;
- toczenie piłki do dołka;
- zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki;
- przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką;
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki;
- wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami zanim odbije się od podłogi;
- „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu.